وبلاگ

تفاوت ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید

بررسی تفاوت های ورق سیاه (ورق آهنی) و ورق سفید

ورق‌های فولادی، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌های آن‌ها بسیار مهم و قابل ‌اهمیت است. ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی هستند که هرکدام ویژگی و قابلیت هایی دارند که با توجه به کارایی آنها در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. در ابتدا برای مقایسه ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید بهتر است با تعاریف آنها آشنا شوید، ورق سیاه ورق آهنی st37 میباشد این ورق به صورت نورد گرم تولید شده است. ورق سفید به ورق روغنی و ورق گالوانیزه گفته میشود که هر دو به روش نورد سرد تولید میشود. جهت اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت ورق آهنی در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

ورق آهنی (ورق سیاه)

ورق‌های فولادی با دو روش نورد سرد و گرم تولید و عرضه می‌شوند. ورق‌های نورد گرم با عنوان «ورق سیاه» شناخته می‌شود. همان طور که از نام این روش مشخص است، ورق‌های نورد گرم در دمای بسیار زیادی تولید می‌شوند؛ این ورق‌ها پس از تولید، سطحی زبر و خشن دارند و رنگشان هم تیره و مات است؛ به همین دلیل به آن‌ها ورق سیاه می‌گویند. این ورق‌ها با نام انگلیسی “Hot Rolled Sheet” شناخته شده‌اند.
شاخص سنجش میزان مرغوبیت ورق گرم با ST بیان می شود. به عنوان مثال ST33 کمترین مقدار کربن و بیشترین انعطاف پذیری را دارد. همچنین ST57 دارای بیشترین مقدار کربن و کمترین انعطاف پذیری است.

مزایا

یکی از مهم‌ترین مزایای ورق سیاه، انعطاف‌پذیری آن است. این ورق به سبب قابلیت خم‌شوندگی منحصر به فرد، معمولاً به‌جای ورق‌های سرد یا روغنی در صنعت استفاده می‌شود. سایر ویژگی‌های مثبت ورق سیاه، عبارتند از:

  • قیمت آن نسبت به ورق‌های روغنی مناسب‌تر است.
  • فرآیند ساخت، بُرش و استفاده از آن‌ها در بازه‌ی زمانی کمتری اتفاق می‌افتد.
  • در بسیاری از قسمت‌های صنعت کاربرد دارند.

معایب

سطح ورق‌های سیاه، صیقلی نیست و این نکته از دید بسیاری از صنعتگران یک عیب محسوب می‌شود. این نکته نیز گفتنی است که معایب و مزایای انواع ورق فولادی در مقایسه با سایر ورق‌ها تعیین می‌شود و عیب‌ها و مزایای ورق‌ها نسبی هستند.

  • ورق سیاه در مجموع، نسبت به ورق‌های تولیدشده با نورد سرد، استحکام کمتری دارد و در نتیجه، ماندگاری آن هم چندان مطلوب نیست.
  • ورق‌های سیاه به سبب کاربردشان در سیستم‌های خنک‌کننده، سطح خشنی دارند؛ در نتیجه، برخورد دست یا سطح بدن با این ورق‌ها موجب آسیب می‌شود.

ورق گالوانیزه

این ورق سفید ورق روغنی است که هر دو طرف آن با فلز روی پوشش دهی شده است. ورق گالوانیزه مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بالایی دارد. از ورق گالوانیزه در مکان های مرطوبی مانند سقف شیروانی ها و گلخانه ها استفاده می شود. جهت مشاهده قیمت ورق گالوانیزه روی لینک کلیک کنید. میزان مقاومت به خوردگی این ورق سفید با میزان روی به کار رفته شده در پوشش رابطه مستقیمی دارد. گالوانیزه کردن یک روش مقرون به صرفه است و به دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد انجام می گیرد. در گالوانیزاسیون گرم ورق از مذاب روی عبور داده می شود. در گالوانیزاسیون سرد که به الکتروگالوانیزه نیز معروف است، از الکترولیت روی برای پوشش دهی ورق استفاده می شود.

مزایا

مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق، استحکام بسیار زیاد در برابر انواع خوردگی و فرسودگی است. ورق‌های گالوانیزه، بهترین مقاومت را در برابر محیط‌های اسیدی و مرطوب دارند؛ در نتیجه، در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این مسئله، مزایای دیگر ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

  • هزینه‌ی کمتر نسبت به سایر ورق‌های فولادی
  • طول عمر حدود 30 سال که در مقایسه با ورق‌های فولادی دیگر، بسیار خوب و قابل‌ قبول است.
  • مقاومت مثال‌زدنی در برابر آسیب‌های فیزیکی ریز و کوچک
  • امکان آماده‌سازی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • بررسی آسان ایمنی (با بررسی سطح ورق به صورت چشمی می‌توانیم مطمئن شویم که ورق سالم است.)

معایب

برجسته‌ترین عیب ورق‌های گالوانیزه، مشکلات و سختی‌های مربوط به جوشکاری آن‌ها است. انجام جوشکاری این نوع از ورق، تا حدودی پیچیده و تخصصی است و بر اثر آن، گازهای سمی و خطرناکی در محیط پخش می‌شود که در درازمدت باعث آسیب‌های جدی به دستگاه تنفسی و ریه‌های تکنسین‌ها می‌شود.

ورق روغنی

از انواع این ورق می توان به ورق معمولی (ST12)، نیمه کششی (ST13) و فوق کششی (ST14) اشاره کرد. ورق های فوق کششی دارای تاریخ مصرف هستند و بعد از تاریخ مشخصی خورده شده و به ورق روغنی معمولی تبدیل می شوند. ورق روغنی، در واقع ورق فولادی نورد گرم شده ای است که بعد از خنک شدن و اسید شویی، روغن کاری و کلاف پیچ شده و تحت عملیات نورد سرد قرار گرفته است. در نهایت مجددا ورق کلاف پیچ می شود و ممکن است تحت عملیات جانبی جهت اصلاح ساختار نیز قرار بگیرد.

مزایا

ورق روغنی، ظاهری زیبا و شفاف دارد؛ به همین منظور در بسیاری از قسمت‌های سطحی قطعات از آن استفاده می‌شود. مزایای دیگر این ورق به شرح زیر است:

  • مقاومت زیاد در برابر فشارهای ناگهانی و آسیب‌های فیزیکی
  • رنگ‌پذیری خوب نسبت به سایر ورق‌ها
  • امکان تولید در ابعاد و سایزهای متنوع
  • حفظ مقاومت و استحکام در ابعاد بزرگ‌تر

معایب

مهم‌ترین مشکل ورق‌های روغنی، قیمت زیاد آن‌هاست. بخشی از این قیمت بالا، به سبب تقاضای بسیار در بازار عرضه و تقاضا است و قسمت دیگر آن، ناشی از فرآیند ساخت نسبتاً پیچیده‌ی این ورق است.

ورق روغنی با سختی‌های بسیاری تولید می‌شود و بُرش یا تغییر در آن به دشواری انجام می‌شود؛ در نتیجه، اگر مصرف‌کنندگان قصد تغییر شکل قسمتی از این ورق را داشته باشند، باید زمان زیادی را صرف کنند.

ورق مورد استفاده آبسال نو

گروه صنعتی آبسال نو بسته به نوع دریچه و کاربرد آن، از انواع ورق های آهنی استفاده می کند بعنوان مثال دریچه های دیواری و تهویه هوای تولید شده در این کارخانه به دلیل نوع کاربرد و استفاده، از متریال ورق روغنی با کیفیت و تولید شده توسط کارخانه فولاد مبارکه استفاده می کند، و ورق های آهنی سیاه و گالوانیزه نیز در ساخت برخی از محصولات این مجموعه کاربرد دارد.

Click to rate this post!
[Total: 200 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *