وبلاگ

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل آلومینیوم (Aluminium profile)، مقطعی از جنس آلومینیوم است که شکل سطح مقطع آن در تمام طولش ثابت می باشد. البته علاوه بر آلومینیوم از مواد دیگری مانند فولاد نیز برای ساخت پروفیل استفاده می شود. اما ویژگی های منحصر به فرد آلومینیوم مانند سبک وزن بودن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، دارا بودن خاصیت تبادل دمایی  و … باعث شده است تا از محبوبیت ویژه ای در برابر دیگر پروفیل ها برخوردار باشد. البته در قبال این مزایا باید هزینه بیشتری نیز برای پروفیل های آلومینیوم در نسب به سایر پروفیل ها پرداخت کرد.

پروفیـل آلومینیـوم به عنوان یکی از مهمترین تولیدات صنایع مختلف به کار می رود.
جوامع صنعتی امروز، جوامعی به شدت وابسته به فلزات هستند. هر شرکت و سازه‌ای که بخواهد ساخته شود به این فلزات نیاز دارد، زیرا هر کدام از فلزات خواص شیمیایی و فیزیکی مخصوص خود را دارند. در این میان دو فلزی که دارای بیش‌ترین کاربرد در جوامع صنعتی هستند به ترتیب فولاد و آلومینیوم نام دارند. فلز آلومینیوم این توانایی را دارد تا در بستر صنایع گوناگون ازجمله انواع درب و پنجره سازی و دریچه سازی قرار بگیرد. فلز آلومیـنیوم را عموما به صورت پروفیل در می‌آورند تا استفاده از آن آسان‌تر گردد و در همه‌ی صنایع کاربرد داشته باشد.

انواع پروفیل آلومینیوم

پروفیـل آلومینـیومی در سه نوع ساده، ترمال سبک و چوبی آلومینیومی تولید میشوند.

خواص پروفیل آلومینیوم

از جمله خواص فوق العاده آن عبارتند از:

  1. دارا بودن قیمت مطلوب
  2. انعطاف پذیری بسیار بالا
  3. می توان به راحتی آن را تغییر شکل داد
  4. دارای چگالی پایینی می باشد
  5. داشتن استحکام بالا
  6. خاصیت ضد زنگ
  7. رسانای الکتریسیته

اما برای اینکه بتوان در مقاطع پروفیـل آلومـینیوم تغییر شکل داده و تنوع ایجاد کرد  باید آن را با استفاده از روش های خاصی تولید کرد که مناسب با کار صنایع باشد. به همین علت برای تولید پروفیل آلومینیم می توان از سه روش استفاده کرد: استفاده از نورد، ریخته گری و روش اکستروژن

کاربرد پروفیل آلومینیومی

همان طور که در بخش بالاتر اشاره کردیم پروفیل های الومینیومی در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرند. صنعت هایی که وابسته به این پروفیل ها هستند را باید در 3 گروه زیر تقسیم بندی کرد:

  • ساخت و ساز
  • صنایع صنعتی
  • ساختمان و معماری

وزن پروفیل آلومینیوم

یکی از اساسی ترین مواردی که روی نوع کاربرد و قیمت پروفـیل آلومیـنیوم تاثیر میگذارد وزن پروفیل آلومـینیومی است.

محاسبه وزن پروفیل آلومینیوم

10000/ عرض (cm)* طول (cm) * ضخامت (mm) * چگالی آلومینیوم (2.7) = وزن پـروفیل آلومـینیوم

 

کاربرد پروفیل آلومینیومی در دریچه سازی

یکی از پرکاربردترین محصولات فلزی در صنعت دریچه سازی، پروفیـل های آلومـینیومی هستند که میتوان به جرات گفت که در بیش از 80% دریچه های تامین هوا از پروفیل های آلویمینیومی استفاده می گردد

بعنوام مثال دریچه های خطی از پـروفیل خطی 0 و 15 و 30 و 45 درجه استفاده می شود و تمام قاب دریچه های آلومینیـومی از انواع و اقسام پـروفیل های آلومـینیومی بهره می گیرد.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *